PENGEMBANGAN MODUL SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BIOLOGI PADA MATERI EUBACTERIA DI SMA/MA

Authors

  • Sestiya Sestiya Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Ummi Hiras Habisukan Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Kurratul’Aini Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Tastin Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Yustina Hapida Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang

Keywords:

Eubacteria, Learning Media, Module

Abstract

This module is a source of self-study material to facilitate students' learning and learning processes. The purpose of this study is to effectively develop an eubacterial-based modular learning tool for students. This research is research and development (R & D) using a 3D development model that consists of three stages: definition, design, and development. Material development in this module has been tested by three experts in their fields: Material specialization, Media Specialization, and Language Specialization. As a result of the validator, media validity showed significant validity with 85.7% of valid categories, 92.8% of very effective categories, and 91.6% of very effective categories. The overall result for validators is an average of 90%. Next, it can be concluded that the developed module is effective as a learning material for the SMA/MA eubacterial learning process

References

Afif, N. (2019). Pengajaran dan Pembelajaran di Era Digital. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 2(01), 117–129. https://doi.org/10.37542/iq.v2i01.28

Afifah, N., Isnaini, M., & ‘Aini, K. (2018). Hubungan Media Pembelajaran Komik dengan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII pada Materi Sistem Organisasi Kehidupan. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 4(1), 9–13.

Agusta, E., & Arisandy, B. D. (2017). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Keterampilan Proses Sains pada Materi Sstem Pernapasan di Kelas XI SMA PGRI Prabumulih. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 3(2), 109–123.

Agustina, I., Habisukan, U. H., & Nurokhman, A. (2019). Uji Aktivitas Antibakteri Ekstrak Daun Sungkai (Peronema canescens Jack ) terhadap Pertumbhan Bakteri Salmonella typhi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2019, 56–61.

Aini, K., & Fahmy, A. (2020). Konstruksi Lingkungan Belajar Dan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Pada Mata Kuliah Biologi Umum. Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi, 10(2).

Amrina, Z., & Arifin, S. (2020). Development of Mathematics Learning Module Based on a Synthific Approach To Fraction Materials for Iv Grade Students of Sd Negeri 38 Kuranji Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Materi Pecahan Untuk Siswa Kelas Iv. Jurnal CERDAS Proklamator, 8(1), 1–9.

Angela, L., & Aprianto, R. (2018). Pengembangan Modul Biologi Berbasis Contextual Teaching and Learning (CTL) pada Materi Keanekaragaman Hayati Kelas X Madrasah Aliyah. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 6(2), 93. https://doi.org/10.25273/jems.v6i2.5373

Anggun, D. P., Alberida, H., & Ardi. (2018). Pengaruh Penggunaan Papan Buletin dalam Model Pembelajaran Aktif Tipe Index Card Match ( ICM ) terhadap Kompetensi Kognitif Siswa SMA. JEMST, 1(2), 34–39.

Azhari, A., & Armanda, F. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Modul Elektronik (E-Modul) Materi Ajar Biologi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2018, (56–63). http://103.84.119.236/index.php/semnaspbio/article/view/98%0Ahttp://103.84.119.236/index.php/semnaspbio/article/download/98/93

Berlian, Z., & Astriawati, F. (2016). Aktivitas Antifungi Ekstrak Biji Jarak Pagar ( Jatropha curcas L .) terhadap Pertumbuhan Fungi Pyricularia oryzae. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 2(2), 82–91.

Darnella, R., Syarifah, S., & Afriansyah, D. (2020). Penerapan Metode Concept Mapping (Peta Konsep) dan Pengaruhnya Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Sistem Gerak di MAN 1 Palembang. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial Dan Sains, 9(1), 73–86. https://doi.org/10.19109/intelektualita.v9i1.5579

Dewi, B. I. P. (2013). Modul Bakteri. Jurusan Biologi FMIPA Universitas Negeri.

Diba, H. Y., Astari, N. T., Anggun, D. P., Maretha, D. E., Riswanda, J., Afriansyah, D., Ulfa, K., & Destiansari, E. (2019). Review : Efektivitas Media Pembelajaran yang dilengkapi dengan Model Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2019, 2016–2019.

Febria Orkha, M., Anggun, D. P., & Wigati, I. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Mind Mapping pada Materi Sistem Peredaran Darah SMA. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 6(2), 77.

Gustinasari, M., Lufri, & Ardi. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Konsep Disertai Contoh pada Materi Sel untuk Siswa SMA. Bioeducation Journal, 1(1), 2354–8363.

Habisukan, U. H., Ismail, F., Hapida, Y., & Julianti, P. I. (2017). The Effect Of Mind Mapping Learning Strategy To Student Learning Result on Excretory System Material at XI Class. Al Ilmi, 6(2).

Khabibah, E. N., Masykuri, M., & Maridi, M. (2017). The Effectiveness of Module Based on Discovery Learning to Increase Generic Science Skills. Journal of Education and Learning (EduLearn), 11(2), 146–153. https://doi.org/10.11591/edulearn.v11i2.6076

Marlina, L., Habisukan, U. H., & Arfika, D. (2017). Pengaruh Penerapan Model TPS (Think Pair Share) terhadap Minat Belajar Siswa Kelas VII pada Mata Pelajaran Biologi di MTs Negeri 1 Palembang. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 3(1), 25–37. https://doi.org/10.19109/bioilmi.v3i1.1337

Meretha, D. E., & Asnilawati. (2020). Pencemaran Lingkungan untuk SMA/MA Kelas X (Vol. 1). NoerFikri.

Miftahussa’adiah, Alberida, H., & Handayani, D. (2020). Pengembangan Asesmen Kemampuan Berpikir Kritis Materi Sistem Sirkulasi untuk Siswa SMA Kelas XI. SIMBIOSA, 9(1), 39–51. https://doi.org/10.33373/sim-bio.v9i1.2423

Naga, M., Syarifah, Oktiansyah, R., Habisukan, U. H., & Armanda, F. (2018). Pengembangan LKPD Interaktif sebagai Media Pembelajaran pada Materi Sistem Ekskresi di Kelas XI SMA/MA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2018, 64–69.

Pangestika, I. W., Ramli, M., Nurmiyati, N., & Sapartiwi, S. (2017). Learning Outcomes on Biology of Grade XI Science Students on Implementation of Socratic Dialogue. Proceeding Biology Education Conference, 14(1), 305–310.

Pangestu, I., Habisukan, U. H., Hapida, Y., Handayani, T., & Oktiansyah, R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Mind Mapping pada Materi Eubacteria Kelas X. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2019, 82–88.

Pulukadang, W. T., Uno, H. B., Panal, H., & Panjaitan, K. (2020). Integrated Learning Module Development on Department of PGSD Students, Gorontalo State University, Indonesia. International Journal of Advanced Engineering, Management and Science, 6(7), 347–355. https://doi.org/10.22161/ijaems.67.7

Rahmawati, A., Musdalifah, Ulfa, K., Maretha, D. E., Nurokhman, A., Samiha, Y. T., Miftahussa’adiah, Sariwulan, M., Anggun, D. P., Destiansari, E., Fuadiyah, S., & Rahmawati, D. (2018). Validitas Pengembangan Media Pembelajaram Monopoli pada Materi Ekologi Kelas X SMA/MA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2018, 49–55.

Rianti, Habisukan, U. H., Hapida, Y., Handayani, T., & Oktriansyah, R. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Booklet Pada Materi Sistem Imun. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2018, 4, 1.

Sanjaya, O. C., Habisukan, U. H., Aini, K., Tastin, & Hapida, Y. (2019). Pengembangan Media Puzzle sebagai Media Pembelajaran Biologi pada Materi Eubacteria di SMA/MA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2019, 95–99.

Saputri, W., & Handayani, S. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Mahasiswa Calon Guru Berkemampuan Akademik Bawah dengan Model RQA. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 5(2), 79–90.

Sari, D. M. R., & Rachmawati, L. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Problem Based Learning Pada Kd Mendeskripsikan Bank Sentral, Sistem Pembayaran Dan Alat Pembayaran Dalam Perekonomian Indonesia Kelas X Iis Sman 1 Krembung. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 5(3). https://doi.org/10.26740/jupe.v5n3.p

Sibuea, H. Y. P. (2017). Pembaruan Sistem Pendidikan Di Indonesia : Perkembangan Dan Tantangan. Jurnal Kajian, 22(2), 151–162.

Syamsu, F. D. (2017). Pengembangan LKS Biologi Berbasis Kontekstual Dilengkapi Dengan Mind Map Pada Materi Archaebacteria dan Eubacteria Untuk Siswa SMA. Bionatural, 4(1).

Ulfa, K., & Rozalina, L. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli pada Materi Sistem Pencernaan di SMP. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 5(1), 10–22.

Ulfa, K., Supriatno, B., Anggraini, S., Studi, P., Biologi, P., Raden, U., & Palembang, F. (2020). Validitas Pengembangan Strategi Pembelajaran PPDP pada Materi Fotosintesis untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kelas XII SMA di Kota Palembang. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 6(1), 65.

Vadilla, V. N., Habisukan, U. H., ’Aini, K., Tastin, & Hapida, Y. (2019). Pengembangan Buku Saku sebagai Media Pembelajaran pada Materu Eubacteria di SMA/MA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2019, 106–110.

Downloads

Published

2020-11-23

How to Cite

Sestiya, S., Hiras Habisukan, U., ’Aini, K., Tastin, T., & Hapida , Y. . (2020). PENGEMBANGAN MODUL SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BIOLOGI PADA MATERI EUBACTERIA DI SMA/MA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi, 3(1), 83–89. Retrieved from https://proceedings.radenfatah.ac.id/index.php/semnaspbio/article/view/521