PENGEMBANGAN MEDIA PUZZLE SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BIOLOGI PADA MATERI Eubacteria DI SMA/MA

Authors

  • Oki Citra Sanjaya Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Ummi Hiras Habisukan Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Kurratul’Aini Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Tastin Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Yustina Hapida Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang

Keywords:

Development, Learning media, Puzzle

Abstract

The development of science and science emphasizes a person, particularly students, to be able to enhance the nice of each of them. One aspect that is many times discussed is the ability to assume creatively. In using getting to know media to help students think creatively, puzzles are gaining knowledge of media that can be used. Puzzle is one of the studying media that requires students to assume creatively. Puzzle studying media is media by way of capability of the recreation assembling portions of phrases or pictures. The motive of this find out about is to produce a puzzle media that is suitable for use as a medium of learning, on Eubacteria fabric in SMA/MA. The technique used is a 4-D model. The 4-D mannequin is definition (definition), format (design), develope (development), disseminate (dissemination). The validation effects exhibit that the puzzle media is possible to use, specifically with a validator price of 85.71%, language validator 87.5%, and media validator 89.28% to be used in getting to know at school.

References

’Aini, K. (2015). Analisis Konstruksi Lingkungan Belajar dan Motivasi Siswa dalam Belajar IPA. Jurnal Bioilmi, 1(1), 35–41.

Afifah, N., Aini, K., & Isnaini, M. (2018). Hubungan Media Pembelajaran Komik Dengan Motivasi Belajar Siswa Kelas Vii Pada Materi Sistem Organisasi Kehidupan. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 4(1), 9–13. https://doi.org/10.19109/bioilmi.v4i1.1728

Anggun, D. P., Alberida, H., & Ardi. (2018). Pengaruh Penggunaan Papan Bulletin dan Model Pembelajaran Aktif Tipe Index Card Match (ICM) terhadap Kompetensi Kognitif Siswa. JEMST: Journal of Education in Mathematics, Science, and Technology, 1(2), 34–39. http://jemst.ftk.uinjambi.ac.id/index.php/jemst/article/view/11

Ayesha, F., Copriady, J., Sulismayati, & Anshari, B. (2017). Penggunaan Media Puzzle Games Untuk Meningkatkan Aktifitas Belajar Peserta Didik Dalam Pokok Bahasan Ikatan Kimia di SMA Negeri 8 Pekan Baru. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Riau, 2(1).

Habisukan, U. H., Ismail, F., Hapida, Y., & Julianti, P. I. (2017). The Effect Of Mind Mapping Learning Strategy To Student Learning Result on Excretory System Material at XI Class. Al Ilmi, 6(2).

Husna, N., Sari, S. A., & Halim, A. (2017). Pengembangan Media Puzzle Materi Pencemaran Lingkungan di SMP Negeri 4 Banda Aceh. Pendidikan Sains Indonesia, 05(01), 66–71.

Novianti, N., Nugroho, E. D., & Ilma, S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Upsnakes and Ladders Pada Materi Archaebacteria dan Eubacteria Kelas X SMA/MA di Daerah Perbatasan. Borneo Journal of Biology Education, 1(1), 34–45.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, 03(01).

Royani, I., Falahudin, I., & Testiana, G. (2018). Pengaruh Media Edmodo Sebagai Basis E-Learning Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 4(1), 30–34. https://doi.org/10.19109/bioilmi.v4i1.1734

Saleh, H. (2018). Peningkatan Mutu Penelitian di Indonesia di Indonesia dalam Mengatasi Masalah Pendidikan. Bioilmi, 4(2), 34–44.

Syamsu, F. D. (2017). Pengembangan LKS Biologi Berbasis Kontekstual Dilengkapi Dengan Mind Map Pada Materi Archaebacteria dan Eubacteria Untuk Siswa SMA. Bionatural, 4(1).

Ulfa, K., & Rozalina, L. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli pada Materi Sistem Pencernaan di SMP. Jurnal Bioilmi, 5(1), 10–22.

Widyatmoko, H. (2019). The Development of Educational Puzzle Game Based on The Local Wisdom Using Flash Media to Educate The Student’ Characteristic of Primary School. REFLEKSI EDUKATIKA: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(2), 192–198.

Wigati, I. (2018). Pengembangan Modul Inquiry Terbimbing Bermuatan Nilai/Karakter Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Sikap Peserta Didik pada Materi Jamur Kelas XI. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 4(2), 101–109.

Downloads

Published

2019-12-16

How to Cite

Citra Sanjaya, O., Hiras Habisukan, U., ’Aini, K., Tastin, T., & Hapida , Y. . (2019). PENGEMBANGAN MEDIA PUZZLE SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BIOLOGI PADA MATERI Eubacteria DI SMA/MA . Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi, 2(1), 95–99. Retrieved from https://proceedings.radenfatah.ac.id/index.php/semnaspbio/article/view/484